Extremism and Yamani Claimant's Movement’s Undue Readings of the Religious Elements

Document Type : Original Article

Authors

1 Muslims Contemporary Thought,, Islamic Studies School, Higher Education Complex of Language, Literature and Culturology, Al Mustafa International University, Qom, Iran

2 Faculty Member, Al-Mustafa International University, Qom, Iran

3 Seminary student, Qom Islamic Seminary, Qom, Iran

Abstract

Historically speaking and based on field observations, extremism constitutes one of the biggest challenges in the world that entails many cultural and social risks. It’s now a long time that researchers have pointed out numerous problems of extremism with all the differences they have had in all ages and eras. Extremist flows that are rooted in ignorance and arrogance use various means to realize and express individual and social violence, the most obvious of which is the incorrect reading of religious components.
The movement of Yemeni claimant, which has emerged in Iraq in the last two decades, has promoted religious extremism among religious communities with its various claims in the field of Mahdism, with superficial, extremist and exaggerated interpretations of verses, traditions, and the lives of prophets and imams.
This article has been done with a descriptive-analytical method and based on library and virtual sources with a half-view of the history of religious extremist culture in Islam, it has explained the extremism of the Yemeni movement through the undue readings of religious issues.
The results indicate the extremisms of this movement in religious, practical and social matters, which are in the form of believing in the incarnation of God, the Lordship of the Prophet and Imams, polytheism of the Prophets and Imams, excommunication of Shias who do not believe in this claimant, and the promotion of desecration of their property, encouraging uprising and armed violence, socio-political challenges, extremism in social interactions and destruction of jurisprudence, etc. are visible.

Keywords


Article Title [Persian]

افراط گرایی و قرائت‌‌های ناصواب جریان مدعی یمانی از مؤلفه‌های دینی

Authors [Persian]

  • محمدحسین رجبیان 1
  • محسن قنبری آلانق 2
  • احسان سلطانی گرد فرامرزی 3
1 گروه اندیشه معاصر مسلمین، مدرسه مطالعات اسلامی، مجتمع آموزش عالی زبان،‌ادبیات و فرهنگ‌شناسی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران
2 عضو هیأت علمی و معاونت ارتباطات و امور بین الملل، جامعة المصطفی العالمیة
3 طلبه سطح 4، حوزه علمیه قم، قم، ایران
Abstract [Persian]

به گواه تاریخ و مشاهدات میدانی، یکی از چالش‌های بزرگ در دنیا افراط‌گرایی است که مخاطرات فرهنگی اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد. از دیرباز تا کنون محققان با تمام اختلافاتی که داشته‌اند در جمیع اعصار و امصار به معضلات گوناگون افراط‌گرایی اشاره نموده‌اند. جریان‌های افراط‌گرایانه که ریشه در جهل و کبر دارند از ابزارهای مختلفی برای تحقق و ابراز خشونت فردی و اجتماعی بهره می‌برند که بارزترین آن‌ها قرائت نادرست از مؤلفه‌های دینی است.
جریان مدعی یمانی که در دو دهه اخیر در عراق ظهور کرده با ادعاهای مختلفی که در زمینه مهدویت دارد، با برداشت‌های سطحی، افراط‌گرایانه و غلوّآمیز از آیات، روایات و سیره انبیا و ائمه هدی، مروج افراط گرایی مذهبی در میان جوامع دینی شده است.
این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده و مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای و مجازی با نیم‌نگاهی به تاریخچه فرهنگ افراطی مذهبی در اسلام به تبیین افراط‌گرایی جریان مدعی یمانی از طریق تفسیر ناصواب مؤلفه‌های دینی پرداخته است.
نتیجه بررسی مؤلفین حکایت از افراط‌گرایی‌های این جریان در امور اعتقادی، عملی و اجتماعی دارد که در قالب قول به تجسّد خداوند، ربوبیت پیامبر و ائمه، شرک پیامبران و ائمه، تکفیر شیعیانی که به این مدعی ایمان نیاورده‌اند و ترویج بی حرمتی مال آن‌ها، تشویق به قیام و خشونت‌های مسلحانه، افراط‌گرایی در تعاملات اجتماعی، چالش‌های سیاسی اجتماعی و تخریب فقها و غیره نمایان می‌گردد؛ و این‌ها نیست مگر به دلیل افراط‌گرایی آن‌ها در قرائت از منابع دینی.

Keywords [Persian]

  • جریان مدعی یمانی
  • احمدالحسن
  • افراط‌گرایی
  • مؤلفه‌های دینی
  • قرائت از دین
  • چالش‌های اجتماعی