Designing a model for the development and promotion of Science and research in Iran from the perspective of the Supreme Leader

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. graduate in Contemporary Muslim Thought, Member of the Institute of Higher Education in Humanities, Society of the Mustafa (PBUH) Community, Qom, Iran

2 A graduate of Qom University and a humanities-social sciences researcher.Qom, Iran

3 Vice President of the Political Studies Association in Hawza, Qom, Iran

10.22034/jspt.2023.400166.1002

Abstract

One of the most essential leadership duties in the Islamic Republic of Iran system is to determine the general policies of the system at the macro level of the society. Naming and selecting the year's slogans can be seen as one of the manifestations of the Supreme Leader determining the general policies of the Islamic system. The authors' attempt in this article is to identify the statements of the supreme leader (Sayed Ali Khamenei) during the past three decades in the field of "development and promotion of science and research in Iran" in three stages of open, central, and selective identification, using the foundation data method. 23,245 available identifiers, 456 concepts, and 20 main categories focusing on "science production" should be presented as a conceptual model. The research findings show that the authority created for the country, the global authority, and the realization of the ideal Iranian-Islamic society are the consequences of the realization of the production of science. The innovative aspect of the research is to help executive policymakers make decisions in science production systematically according to the Supreme Leader's menu.

Keywords


Article Title [Persian]

طراحی الگوی اکتشافی توسعه و ترویج علم و پژوهش در ایران از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

Authors [Persian]

  • مجتبی آخوندی 1
  • مهدی بابایی 2
  • علیرضا نائیج 3
1 دانش آموخته دکتری اندیشه اسلامی معاصر، عضو پژوهشگاه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی(ص)، قم، ایران
2 دانش آموخته دانشگاه قم و پژوهشگر علوم انسانی-اجتماعی، قم، ایران
3 نایب رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران
Abstract [Persian]

یکی از ضروری ترین وظایف رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران، تعیین سیاست های کلی نظام در سطح کلان جامعه است. نامگذاری ها و تعیین شعارهای سال را می توان یکی از جلوه های تعیین سیاست های کلی نظام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی دانست . سعی نویسندگان در این مقاله این است که با روش داده بنیاد، بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی را در طی سه دهه گذشته در زمینه " توسعه و ترویج علم و پژوهش در ایران " در سه مرحله شناسه گذاری باز، محوری و انتخابی در قالب 23245 شناسه باز، 456 مفهوم و 20 مقوله اصلی و با محوریت "تولید علم" به صورت الگویی مفهومی ارائه دهند. یافته های پژوهش نشان می دهد اقتدار زائی برای کشور، مرجعیت جهانی و تحقق جامعة مطلوب ایرانی –اسلامی، پیامدهای تحقق تولید علم است. جنبة نوآوری پژوهش کمک به سیاستگذاران اجرایی است تا با توجه به منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی به صورت نظام مند به تصمیم گیری در عرصه تولید علم اقدام کنند.

Keywords [Persian]

  • مقام معظم رهبری مدظله العالی
  • تولید علم
  • مرجعیت
  • جامعه ی مطلوب
  • نظریه داده بنیاد
Bazargan Harandi, A. (2015). Introduction to qualitative and mixed research
methods: common approaches in behavioral sciences.
Tehran: Didar Publishing. (In Persian)
Charmaz, C. (2000). Grounded Theory: Objectivist and Subjectivist Methods. In: N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research. (2nd ed.). London & Thousand Oaks: CA: Sage.
Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and Evaluating quantitative and qualitative research. (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ:
Merrill.
Danaei Fard, H., Elwani, S.M. & Azar, A. (2021). Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach. Tehran: Eshraghi Publishing House, Safar. (In Persian)
Danayi Fard, H. & Emami, S. M. (2007). Qualitative Research Strategies: A Reflection on Grounded Theory. Strategic Management Thought Quarterly, No. 2, pp. 69-98. (In Persian)
Farasat Khah, M. (2016). Qualitative research method in social sciences with emphasis on "grounded theory" (Ground Theory GTM). Tehran: Nesharagah.
(In Persian)
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York:Aldine de Gruyter.
Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report, 8(4).
Ibn Abi al-Hadid, A. (2012). Explanation of Nahj al-Balaghah. Qom: Neyestan, Vol. 20. (In Arabic)
Khaki, Gh. (2022). Research method (productivity of thesis writing). Tehran: Fuzhan Publishing. (In Persian)
Mays, N. & Pope, G. (2000). Assessing quality in qualitative research. British Medical Journal, BMJ, No. 320, p. 50-52.
Mohammadpour, A. (2013). Qualitative Research Method Book: Logic and Design in Qualitative Methodology. Vol.1. (In Persian)
Roshandel Arbatani, T., Moghimi, S.M., Bashir, H. & Zarifian Yeganeh, M.H. (2012). Designing a media policy model of the Islamic Radio and Television Union based on the content convergence approach. Communication Research Quarterly, 24(9), pp.9-30. (In Persian)
Stenbacka, C. (2001). Qualitative research requires concepts of its own. Management Decision, 39(7).
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Sage.
Strauss, A. & Corbin, J. (1997). Grounded Theory in Practice: A Collection of Readings Paperback. SAGE Publications, Inc, Thousand Oaks, Los Angeles.