Exploratory Analysis of the Characteristics of Allamah Mesbah's Academic-Educational School Based on Dual Indicators of His Personality and Works

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor of the Imam Khomeini Educational and Research Institute (IKI), Department of Education

10.22034/jspt.2020.180759

Abstract

The objective of this study is to examine the personality and scientific contributions of Allamah Mesbah using an exploratory analysis approach and the descriptive-analytical method. The aim is to identify, infer, and extract the scientific-educational school associated with the author's works, ultimately paving the way for the introduction of this school of thought. Each scientific-educational school, including that of Allamah Mesbah, can be distinguished from others through its structural and content characteristics, allowing for analysis and study. Allamah Mesbah's academic-educational school, comprising fourteen distinct characteristics, has demonstrated its superiority compared to contemporary and similar schools. This has brought attention to its scientific-educational aspects. By considering Allamah Mesbah's personality as perceived by others and relying on his written works, lectures, conversations, and educational experiences, we can identify an academic-educational school. However, this article only provides an overview of the specifications of this school, based on Allamah Mesbah's personality and academic legacy. Further details will be addressed elsewhere. References to other sources will serve for description, development, and potentially critique and review of materials relevant to the subject and purpose of this article.

Keywords


Article Title [Persian]

تحلیلی از مکتب تربیتی علامه مصباح بر اساس نظریه هرم سه بعدی روان انسان

Author [Persian]

  • Sayyed Ahmad Rahnamaei
Associate Professor of the Imam Khomeini Educational and Research Institute (IKI), Department of Education
Abstract [Persian]

پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی برای کشف، استنباط و استخراج مکتب تربیتی علامه مصباح و دیدگاه ایشان در مورد هرم سه بعدی روان انسان انجام شد. مکتب تربیتی علامه مصباح را می توان از طریق ارتباط آن با سه بعد روان - بینش، گرایش و قدرت عمل، شناسایی، تحلیل و بررسی کرد. مدرسه آموزشی با چهارده ویژگی متمایز، توانایی ارتقای جایگاه خود را در عرصه علمی دارد. آثار مکتوب، سخنرانی‌ها، گفت‌وگوها و زندگی آموزشی علامه مصباح، مکتب تربیتی خاصی را نشان می‌دهد که می‌تواند مطالعه و تحقیق جامعی را در زمینه‌های مختلف معرفتی از جمله فلسفه و کلام متعالی اسلامی، اخلاق، تربیت، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، سیاست و غیره ارائه دهد. علوم انسانی. توجه به این نکته مهم است که اصطلاح تعلیم و تربیت شامل تعریف گسترده ای است و نباید تنها به بعد آموزشی آن محدود شود. بنابراین، مکتب تربیتی علامه مصباح، خود را به حوزه تعلیم و تربیت به معنای سنتی آن محدود نمی کند. ارجاع به منابع دیگر فراتر از آثار علامه برای توسعه، شرح و احتمالاً نقد و بررسی مطالب مرتبط با موضوع و هدف مقاله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

Keywords [Persian]

  • مکتب فکری
  • ویژگی‌ها
  • جنبهٔ تعلیم و تربیت
  • سه بُعد روان
  • هرم روان
  • علامه مصباح
  1. Books, Lectures and Articles

    Abbasi, Ali Akbar, 2013, “What is the reason for the ruthless destruction against Ayatollah Mesbah Yazdi ?!" (دلیل تخریب­های بی‌محابا علیه آیت الله مصباح یزدی چیست؟!), In Bulletin News, news code: 156260, 1392/04/17.

    Arabi, Hossein Ali, 2002, The Truth of the East: A Look at the Life and Memoirs of the Wise Noble Hazrat Ayatollah Mesbah, (حقیقت شرق: نگاهی بر زندگی و خاطرات حکیم فرزانه حضرت آیت الله مصباح), Zalal Qom: Kowsar, 1381.

    Davoodi, Rashid, 2021, "Criticisms that Mr. Tajzadeh left unanswered",
    (نقدهایی که آقای تاجزاده بی‌پاسخ گذاشت), Jamaran Information and News Base (jamaran.ir), 1400/02/08.

    Farhang-e Pouya Magazine, 2021, Hakim and Faqih Mujahid: Special Issue of the Departure of Hazrat Allamah Mesbah, (حکیم و فقیه مجاهد: ویژه­نامة ارتحال حضرت علامه مصباح), Qom: Farhang-e Pouya Magazine Office, 1399.

    Islami, Mohammad Taghi, 2003, Biography of Ayatollah Mesbah Yazdi,
    (زندگینامۀ آیت الله مصباح یزدی), Qom: Partov-e Velayat Publications, 1382.

    Islamic Society of Students, University Offices, 2021, "The Pens That Have Targeted Ayatollah Mesbah Today, Will Go Beyond tomorrow", (قلم‌هایی که امروز آیت‌الله مصباح را نشانه رفته‌اند، فردا پا را فراتر می­گذارند،), Fars News Agency, news code: 14000416000844, 1400/04/16.

    Javadi Amoli, Abdullah (Ayatollah), 2021, message of condolence on the occasion of the death of Allamah Ayatollah Mesbah Yazdi, (پیام تسلیت به مناسبت رحلت علامه آیت الله مصباح یزدی), 1399/10/14.

    Karimi, Abdolazim, 1999, A Symbolic Approach to Religious Education with Emphasis on Exploratory Methods, (رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بر روش‌های اکتشافی), Tehran: Qadyani Publishing Institute, 1378.

    Kazemi, Hamidreza, 2017, Analysis of the position and role of knowledge in the process of moral education based on the view of the psychological pyramid of Allamah Mesbah Yazdi, (واکاوی جایگاه و نقش معرفت در فرایند تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه هرم روانی علامه مصباح یزدی), PhD thesis, Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute, 1396.

    Khamenei, Sayyed Ali (Supreme Leader), 1992, In a Meeting with Members of the "Special Group" and the "Islamic Knowledge Group" of the Voice of the Islamic Republic of Iran, (در دیدار اعضای «گروه ویژه» و «گروه معارف اسلامی» صدای جمهوری اسلامی ایران), 1370/12/13.

    Khamenei, Sayyed Ali (Supreme Leader), 1992, in a meeting with the students of the Baqer al-Uloom Cultural Foundation, scholarships abroad, (در دیدار طلاب بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(ع)، بورسیه به خارج کشور), 1371/02/17.

    Khamenei, Sayyed Ali (Supreme Leader), 2000, in a meeting with Basij professors and students, "Valayat Plan", (در دیدار استادان و دانشجویان بسیجی «طرح ولایت»), 1379/06/10.

    Khamenei, Sayyed Ali (Supreme Leader), 2001, in a meeting with the memorizers of the Holy Quran Society, (در دیدار حافظین جامعه القرآن الکریم), 1380/4/4.

    Khamenei, Sayyed Ali (Supreme Leader), 2005, in a meeting with officials of the Office of Islamic Propaganda of the Qom Seminary,( در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم), 1384/06/28.

    Khamenei, Sayyed Ali (Supreme Leader), 2021, Message of Condolence on the Occasion of the Demise of Allamah Ayatollah Mesbah Yazdi, (پیام تسلیت به مناسبت رحلت علامه آیت الله مصباح یزدی،),1399/10/13.

    Khamenei, Sayyed Ali (Supreme Leader), 2021, in a meeting with the people of Qom on the occasion of commemorating the Dey 19, (در دیدار مردم قم به مناسبت گرامی­داشت یوم‌الله 19 دی), 1399/10/19.

    Khamenei, Seyyed Ali (Supreme Leader), 1999, in a meeting with students and professors of the Velayat Plan, (در دیدار با دانشجویان و استادان طرح ولایت), 1378/06/12.

    Koleini, Mohammad Ibn Yaqub, 1987, Al-Kafi, (الکافی), research and correction of Ghaffari Ali Akbar and Akhundi, Mohammad, Tehran: Islamic Books House, 1407 AH.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 1985, Ayatollah Mesbah's Revolutionary Speech in Criticism of the Hojjatieh Association, (سخنرانی انقلابی آیت‌الله مصباح در نقد انجمن حجتیه), Raja News Agency, 1397/08/22, Content Code 651732, quoted in the Information newspaper, dated 1364/02/28.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 1985, Lecture on Criticism of Hojjatieh Association, (سخنرانی در نقد انجمن حجتیه), Rasa News Agency, 1399/10/17, Seminary and Clergy Service, Content Code 672152, quoted by Information newspaper, dated 1364/02/28.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 2005. The Sunlight of Velayat, (آفتاب ولایت), edited by Heidari Kashani, Mohammad Baqir, Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publications, 1384.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 2009, "A step towards the production of
    Islamic humanities", lectures at the opening ceremony of the 88-89 academic years, (گامی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی), Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute, 1388/06/12.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 2012 a, Ethics in the Quran, (اخلاق در قرآن), written by Eskandari, Mohammad Hossein. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publications, 1391الف.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 2013, A Journey on the Beach: Insight and Character of Imam Khomeini, (سیری در ساحل: بینش و منش حضرت امام خمینی), Written by Ahmadikhah, Ali, Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publications, 1392.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 2018, speech in a meeting with a group of commanders and managers of the Islamic Revolutionary Guard Corps, (سخنرانی در دیدار با جمعی از فرماندهان و مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی), 1397/05/25.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 2019, In Search of Islamic Mysticism, (در جستجوی عرفان اسلامی), written by Naderi, Mohammad Mehdi. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publications, 1398.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, 2020, Rite of Flight for Youth and Adolescents, (آیین پرواز ویژه جوانان و نوجوانان), Summary Mohaddesi, Javad. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publications, 1399.

    Mesbah Yazdi, Mohammad Taqi, 2012 b, Everlasting Advice: Explanation of the
    will of the Commander of the Faithful to his son Imam Hassan Mojtaba (pbuh),
    (پند جاوید: شرح وصیت امیرالمؤمنین على(ع) به فرزندش امام حسن مجتبى‌(ع)), Written by Zinati, Ali, Qom: Publications of the Imam Khomeini Educational and Research Institute, 1391ب.

    Rahnamaei, Sayyed Ahmad, 2011, Allamah Tabatabaei Educational School,
    (مکتب تربیتی علامه طباطبایی), Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute, 1390.

    Rahnamaei, Sayyed Ahmad, 2021, "The persecution of the pen", (جفای قلم), Rasa News Agency, news code: 679916, 1400/02/19.

    Rozitalab, Mohammad Hassan, 2019, Zolshahdatin-e Imam: Excerpts from the memoirs and historical narratives of Ayatollah Mohammad Taghi Mesbah Yazdi, (ذوالشهادتین امام: برش‌هایی از خاطرات و روایت‌های تاریخی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی), Tehran: Shahid Kazemi, 1398.

    San`ati, Reza, 2010, Mesbah Discourse, (گفتمان مصباح), Qom: Islamic Revolution Documentation Center, 1389.

    Va`ez Abaei Khorasani, Mahdi, (2016), Conversation with Omidnameh information base (گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی امیدنامه), Content Code: 19282, 1397/08/21.

    1. B) Websites:

    http://omidnameh.com/news/19282

    http://www.jahannews.com/news/651732

    http://www.jahannews.com/news/750119

    http://www.mesbahyazdi.ir/node/343

    http://www.mesbahyazdi.ir/node/833

    https://bookroom.ir/book/79610

    https://kayhan.ir/fa/news/208239

    https://rasanews.ir/fa/news/672152

    https://rasanews.ir/fa/news/679916

    https://www.alef.ir/news/3991013105.html

    https://www.aparat.com/result

    https://www.bultannews.com/fa/news/156260

    https://www.farsnews.ir/news/13991013000270

    https://www.farsnews.ir/news/14000416000844

    https://www.magiran.com/article/1048790

    https://www.mojnews.com/13991121365550

    https://www.yektapress.com/fa/news/5687 (Gerecht, Raul Mark, 1399 (2020))